Door Bert Hassink op 27 februari 2020

Netwerk bezorgd over wetsvoorstel VWS

Het ministerie van VWS heeft het wetsvoorstel resultaatgericht beschikken en vereenvoudigen geschilbeslechting voorgelegd ter consultatie.

De belangrijkste onderdelen van het wetsvoorstel zijn:
1. Bij de verstrekking van een maatwerkvoorziening kan een resultaatbeschrijving worden gehanteerd (het blijft ook mogelijk om een tijdsduurbeschrijving te hanteren).
2. De afwikkeling van geschillen over de uitvoering van een maatwerkvoorziening wordt vereenvoudigd. In eerste instantie kan worden geklaagd bij de gemeente, in tweede instantie is beroep bij de bestuursrechter mogelijk.

Het netwerk ziet, vooralsnog, geen meerwaarde in het wetsvoorstel. Tal van gemeenten zagen zich geconfronteerd met rechtszaken, juist omdat zij ‘resultaatgerichte’ indicaties hadden afgegeven. Door het indienen van deze wet wil het ministerie een reparatie uitvoeren, een reparatie die o.i. niet ten goede komt aan de cliënten.

Enkele koepelorganisaties hebben in hun reactie richting het ministerie e.e.a. op een treffende wijze verwoord.